Translate

Thursday, November 12, 2009

Ny kaninbody til lillegutt, skyet barselgave og bananmuffins!

Dagene går så fort nå som vintermørket sniker seg innpå, dagene strekker liksom ikke helt til! Skulle så gjerne ha bakt, strikket og sydd mer! I likhet med mange andre hobbydamer ønsker jeg å legge inn en søknad på å få utvidet døgnet med noen timer :)  Skole må få komme først, og det skjer mye spennende på det området om dagen også!  

Noen hobbyaktiviteter blir det likevel tid til, og denne lille kaninbodyen i str 62 er delevis tenkt som en nattbody til lillegutt (men jeg aner jo ikke engang enda hvordan sånne små bekles best mulig :) ). Flere kaniner har kommet til de siste dagene, men de var ikke så fotogene i kveldsmørket, så de får blogges senere!

kaninbody #1

kaninbody #2

Jeg kjenner lillegutt romsterer veldig i takt med at magen bølger opp og ned i skrivende stund, jeg tar det som et tegn på at han er like begeistret for kaninene som mammaen sin :) 

En liten vakker tulle har kommet til verden i venneflokken vår siden sist, så noen skyer måtte få bli en liten omslagsbody med matchende lue. Hadde egentlig planlagt at den lille tulla bare skulle få den rosa korddressen jeg har blogget tidligere, men klarte ikke å motstå å lage noe i liten størrelse også :) Så da blir det rødt og rosa -ah så lite originalt, men søtt er det da :)

Skyet værbody i rødt

Omslagsbodyen er noe modifisert i forhold til oppskriften -har funnet ut at brede armslutninger er finere og mer praktisk enn bare vanlig kanting! Ellers er mønster for begge bodyene (+ luen) hentet fra eldre utgaver av Ottobre design.

Jeg er jo også som tidligere nevnt svak for bakverk av ulike typer. Det er mannen også, men fordi han har gjort en helomvending i kostholdet i det siste (les: han er på dressbuksa-fra-i-fjor-har-blitt-for-trang-og-julebordet-er-kun-to-uker-unna-slankern') bestemte jeg meg denne gangen for å lage noe som mettet litt mer i magen og som var en smule sunnere enn skillingsboller. Valget falt på muffins bakt med grovt mel, havregryn, nøtter, banan med mer. Oppskriften fant jeg på nett, men en del modifiseringer ble gjort underveis. Og resultatet ble mye bedre enn hva man forventer seg av "sunn" snacks -absolutt verdt å prøve :)

...og her er resultatet og oppskriften for de som måtte ønske å prøve de ut selv:

bananmuffins

OPPSKRIFT PÅ BANANMUFFINS MED NØTTER (mmm)

3 dl hvetemel
1,5 dl sammalt hvetemel

0,5 dl havregryn

2 ts bakepulver
1 liten ts kanel
150 g grovhakkede valnøtter (noe til pynt)
ca 300 g bananer (vekt med skall)
1 egg
100 g smeltet smør
100 g sukker
1,5 dl kulturmelk

Bland det tørre med nøttene
Skrell og mos bananen(e)
Visp sammen det våte og rør inn i det tørre sammen med bananene
Fyll muffinsformene

Jeg synes det er godt å ha syltetøy i midten. Da fylles halve formen med røre først. Legg så på en raus ts med syltetøyet du foretrekker og fyll formen helt med muffinsrøre. Syltetøy kan også erstattes med biter av sjokolade for de som foretrekker det.

NB! Røren vil være tykkere enn vanlig muffinsrøre!

Oppskriften holder til ca. 12 stk. store muffins (bruk muffinsbrett eller store amerikanske muffinsformer, da blir de passe store for en god munnfull, og de blir saftige.)  

Stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca 20 minutter

Avkjøles 10 minutter i formen før de hvelves på rist for fullstendig avkjøling

No comments:

Post a Comment

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, da blir jeg glad :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...