Translate

Wednesday, September 1, 2010

"Ikke-tid-for-slanking" kanelsnurrer med hjemmelaget vaniljekrem

Ja, disse egner seg virkelig ikke som slankemat, men de er veldig gode :)



Oppskriften deler jeg på oppfordring av en god venninne som er superflink til å bake, men som kunne tenke seg å bake disse selv. Det er jo et stort kompliment :) Oppskriften har jeg modifisert og optimalisert fra en grunnoppskrift jeg lærte da jeg gikk på ungdomsskolen og hadde skolekjøkken.

Til ca. 24 kanelsnurrer trenger du:

-En pakke gjær -som løses i

-4 dl lunken melk og

-120 g smeltet meierismør.

-9 ss sukker som så blandes inn.

-11 dl (660 g) mel og

-2 ts kardemomme tilsettes -til deigen er passe seig.

Elt deigen i min. 6 minutter og sett den til heving i ca. en time under plastfolie og et kjøkkenhåndkle på et lunt sted.

I mens lager du vaniljekremen av

-En halv vaniljestang som du kutter på tvers og har opp i

-3 dl helmelk og koker opp. Avkjøl vaniljemelken og fjern vaniljestangen, men skrap frøene ned i melken. Så visper du inn

-3 ss sukker,

-1,5 ss maisenna og

-4 eggeplommer. Skru på varmen på plata igjen og rør til blandingen er en passe tykk krem (den skal tykne relativt fort). Sett så kasserollen med lokket på i kaldt vann.

Så lager du kanelfyllet. Det lager du med

-(ca.) 200gram romtemperert smør som røres med

-(ca.) 3 dl sukker og

-(ca) 4 ss kanel til en jevn masse (her tar jeg det alltid på gefylen, så er ikke helt sikker på målene!)

Når deigen er ferdig hevet deler du den i to og kjevler hver del til den er på ca. samme størrelse som en langpanne (avlang fasong). Smør på kanelfyllet (det skal være mye kanelfyll ;) ) og rull deigleiven sammen på langs til en pølse. Del hver pølse opp i 12 biter og legg de på et pakepapirkledt brett med snittflaten opp (NB! De blir mye større. så ta hensyn til det når du plasserer de på brettet!). Bollene etterheves så i ca. 45 minutter under plastfolie og kjøkkenhåndkle. I mens setter du ovnen på 240 grader.

Når bollene er ferdighevet, trykker du lett ned midten av snurren og legger på en toppet teskje med avkjølt vaniljekrem (på dette tidspunktet er kremet blitt mye hardere). Til slutt pensler du de med vann.

Stek bollene midt i ovnen i 7-9 minutter eller til de er gylne (plasser de gjerne nest nederst i ovnen dersom du har problemer med rårand i boller etc.).



NYT! :)

1 comment:

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, da blir jeg glad :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...