Translate

Monday, November 2, 2009

Pose å vokse i og verdens beste gulrotkake!

Ja, da var helga over, og et nytt prosjekt er ferdig. Denne gangen har jeg laget en pose av typen voksi til lillegutt. Jeg lånte en voksipose av broren og svigerinnen min og tegnet mønster ut fra den. Dynen inni er min gamle vinterfiberdyne, ytterstoffet er en gardinlengde fra Kid (kjøpt på 40% selvfølgelig) og innerstoffet er matchende jersey. En gardinlengde (220cm) holdt akkurat! Kanskje en litt jålete variant, men det er sånn jeg liker det ;)

voksipose #1

En liten detalj fra festeremsen på den nederste delen av posen:

voksipose #2 

Dette var virkelig en utfordrende jobb for min janome j85, og det frister ikke med gjentak når det kommer til å sy rundt dynen, det er helt sikkert! Men litt frustrasjon må man regne med underveis ;)

Verdens beste!

Jeg lovte også å komme med oppskrift på verdens beste gulrotkake! Kaken ble introdusert i familien sist påske av mammaen min, men jeg tror den har sin opprinnelse et annet sted. Og den var utvilsomt en megahit! Hver gang temaet kake har kommet på banen i etterkant, har min kjære ytret et spesielt ønske om nettopp denne kaken. Det er spesielt glasuren som er fantastisk mener han. Og ikke er den vanskelig å få til heller :)

Til en rund form, ca 24 cm:

2 egg

200g. sukker

Røres godt, men ikke til eggedosis

1,8 dl raps/sojaolje

1 ts vaniljeessens

Blandes inn

140 g. hvetemel

1 ts. bakepulver

1 ts. natron

1/2 ts salt

1 ts kanel

Blandes sammen og tilsettes

230 g. revet gulrot

50 g. hakkede valnøtter

Blandes inn

Kakeblandingen helles i smurt form og stekes ved 145- 150 grader i ca. 1 time -sjekk med en pinne at kaken ikke er rå i midten før du tar den ut av ovenen

Glasuren lager du med

110 g. philadelpiaost (naturell, ikke lett)

50 g. mykt smør

1 ts. vaniljesukker

200 g. melis

Denne nyydelige blandingen smøres på kaka når den er kald nok!

verdens beste gulrotkake

For å tilpasse oppskriften til en liten langpanne ganger du den med 1,5, og for å lage en stor langpanne ganger du den med 2! Velbekomme :)

 

1 comment:

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, da blir jeg glad :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...