Translate

Thursday, December 24, 2009

Prinsessereprise, julebakst og julefred

I dag er det julaften, og julefreden har senket seg etter noen dager på hytta omgitt av et vakkert vinterlandskap. To prinsessegaver til er ferdigstilt og gitt bort

Til prinsesse Adelie på 1,5 mnd:





Ustrøket og litt bøssete på bildene, men det ble rettet på før den ble gitt bort:) Hjerteaplikasjonen ble dessverre ikke så bra -maskinen har store problemer med å trekke stoffet jevnt når jeg syr med svært tette sting eller dersom jeg syr i tykt stoff! Neste gang får det bli fleece med loresting i kanten!

Mønsteret er fra Meedom 0-3 og materialene er fra S&S

Prinsesse Vilda på 7 mnd får denne:





Det er ikke så lett å se, men buksen er fôret med prikkete stoff:) Jeg gjorde et forsøk på å brodere teksten "Vakre Vilda" på lommen forran (ved hjelp av symaskinens broderingsfunksjon), men det var et dårlig valg å benytte offwhite tråd -teksten ble nesten ikke synlig!

Mønsteret er faktisk fra før jeg selv ble født -fra Alt om håndarbeide 1981, og fasongen er derfor noe retro ;) Stoffet er seff fra S&S.

Jeg har i tillegg til disse plaggene også laget noe til mitt kommende tantebarn som vi venter på i disse dager, og noen andre småtterier -men det får bli hemmelig til i kveld :)

Ellers gjorde jeg unna julebaksten på hytta- 5 slag ble det i år; Annakaker, berlinerkranser, ørkensand, sarah behrnardt og peanøttkjeks. Julebaksten er en del av min farmorarv. Hun var et fantastisk rivjern, og elsket både å strikke og bake og hadde en vanvittig omsorg for andre. Hun var av den typen som når hun selv var godt over 70 laget mat til de eldre i oppgangen hvor hun bodde for "de var jo så gamle, stakkars". Hun laget alltid julekaker til hele slekta med fler, og da hun falt fra for noen år siden forsøkte mamma og jeg å ta opp denne tradisjonen innen vår egen kjernefamilie. Og selv om jeg ikke er på hennes nivå enda, så kommer det seg år for år :) Her er en liten smakebit;





Og så et par bilder til slutt fra det fantastiske vinterlandskapet på hytta vår 





GOD JUL!

No comments:

Post a Comment

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, da blir jeg glad :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...