Translate

Sunday, May 16, 2010

The American way of baking og hvorfor janteloven finnes for slike som meg

Jeg er veldig glad i foreldrene mine. Allerede fra jeg var liten har de utstyrt meg med en tro på at jeg kan klare alt det jeg vil bare jeg vil det nok. Det har gjort at jeg har lært meg å gå på uten frykt når nye utfordringer står for døren, men  også at jeg ikke har vett på å skygge banen når utfordringen blir for stor. Som for eksempel når oppskriften på en fantastisk fireetasjers sjokoladekake med tre typer krem dukker opp på foodgawker.com. Skikkelig amerikansk stil med hvit ostekrem på utsiden og dyp mørk sjokolade på innsiden. Og det faller meg ikke inn at det kan være vanskelig å få til en fireetasjers kake uten erfaring eller veiledning. Nei, tvert om! Jeg planlegger å bake og servere den som dessert til en vennekveld! ”Du skal ikke tro du kan noe” –eller som i mitt tilfelle: du skal ikke tro du kan bake en fireetasjers sjokoladekake! For det kunne jeg ikke. Snakk om fiasko. Det var faktisk bare en ting som gikk galt, men i tillegg gikk det jo også skikkelig galt.

 

..Jeg begynte med å lage kirsebærfyllet. 200 gram frosne kirsebær kokes opp med 6 ss sukker og 2 ss maizena Avkjøles. (Nydelig- passer også som syltetøy!)

Deretter laget jeg sjokoladekakene, og delte hver av de i to lag.



Disse besto av følgende:

4 kopper sukker

4 kopper mel

1 pakke (!) bakekakao

1 ss salt
4 ts bakepulver
4 sammenvispede egg
1 kopp nøytral planteolje (f.eks soja)
2 kopper helmelk
1 kopp kokende vann

Det tørre blandes med det våte- kokende vann til slutt! Stekes midt i ovnen ved ca. 190 grader i ca. 1 time (eller til en tannpirker kommer ut av kaken ren).

Så laget jeg sjokoladeganachèen:

2 dl kremfløte og 1 ss smør smeltes og varmes til kokepunktet i en stekepanne. 2 plater mørk sjokolade hakkes og leges i en skål, og fløteblandingen helles over. Blandingen skal stå urørt i ca. 5 minutter før den blandes sammen slik at den blir jevn. La blandingen kjølne noe.

...og helte den over de avkjølte kakebunnene



Til slutt laget jeg den nydelige ostekremen ved hjelp av

9 dl vispet kremfløte

2 pakker mascarponeost

2 kopper melis

 blandet sammen...

Så satt jeg det hele sammen til en fireetasjers monsterkake med kirsebærfyll og ostekrem mellom lagene:





..og tataaaa! Fullstendig fiasko:



Den kollapset og knakk på opptil flere steder... godt gjestene våre var forståelsesfulle:) Tross alt var den veldig god på smak da;)

Man lærer av sine feil, og du kan jo også lære av mine dersom du vil prøve deg på fireetasjersversjonen!

Feil jeg gjorde:

Den viktigste: Jeg skjærte ikke av toppen på bunnene selv om den var høyere på midten. I tillegg la jeg disse med toppen ned slik at kaken ikke fikk støtte annet enn på midten. dete resulterte selvfølgelig i at kaken knakk og kollapset som et korthus. Løsning: skjær toppen av kaken slik at lagene blir jevne! Bruk evt. avskjær for å støtte opp kaken rundt kantene

Den andre: Jeg hadde for mye fyll mellom lagene, og fyllet burde ikke legges helt ut mot kantene. Ikke legg fyll 1-2 cm ut mot kanten av bunnene. Da vil ikke fyllet ”tyte” like mye ut når vekten oppe på lagene blir større, og den hvite kremen på utsiden vil ikke få innslag av rødt fra kirsebærfyllet.

Den tredje: legg først  et tynt, jevnt lag med glasur på utsiden av kaken og sett den så kaldt i minst 2 timer før resten av glauren påføres. Dette bidrar til å stabilisere kaken og gir et jevnere resultat til slutt! (dette gjorde ikke jeg..)

No comments:

Post a Comment

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, da blir jeg glad :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...