Translate

Saturday, June 5, 2010

Sjokolade og hjemmesydd til navnefest

Forleden dag hadde vi navnefest for nykomlingene i familien; vår vesle Sverre og min brors vakre Majka. Vi var tre familier samlet fra nær og fjern hos mine foreldre, og dagen var serdeles vellykket!

Majka måtte jo selvfølgelig få noe hjemmesydd av tante, og jeg valgte å sy et lappeteppe. Litt annerledes ble det denne gangen; Uten kanter og med broderi (eller "stitching").

I èn rute broderte jeg navnet hennes og inspirasjonskilden til navnet som forøvrig er barnetvserien med samme navn:



...og i en annen broderte jeg et bilde av prinsessa sjøl og fødselsdatoen hennes:  



Bildet overførte jeg ved å legge matpapir over et bilde av Majka på dataskjermen og så brukte jeg gjennomslagspapir for å overføre bildet til stoffet -dermed var det ikke noe problem å få broderiet til å likne! :)

Jeg fikk ikke tatt noe ordentlig bilde av hele teppet (blant annet på grunn av kaos :p) , men gjennomgangstemaet på stoffene var grønt, lilla og offwhite og blomstermønster. På baksiden hadde jeg mosegrønn fleece.

 

Til navnefesten laget jeg bordkort og dekorasjon i gult og grønt, og jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en gul kake som "støttet opp" om dette temaet. Meeen... jeg er veldig svak for sjokolade, og da jeg ramlet over en spennende oppskrift i Allers (av alle blader -kjøpte det bare på grunn av kakebilag ;) ) kombinert med det faktum at det ikke var noen sjokoladekake på kakemenyen allerede, bestemte jeg meg for å lage nettopp det i steden.

Og DU for en fantastisk sjokoladekake! :D Byttet ut sjokoladekremen i mindten med sjokolademousse med daim, og denne kaken kan dermed betraktes som en trippel sjokoladekake. Bringebærsyltetøy og bringebær i tillegg gjorde susen- Mmmm!



Oppskrift: Himmelsk Trippel sjokoladekake

Kakebunn:

4 egg

150 g sukker

vispes til eggedosis

50 g smør smeltes

1 dl hvetemel

1 dl kakao

vendes forsiktig inn.

Fyll røren i en middels stor, rund springform (ca. 24 cm i diameter). Bunnen stekes i ca. 30 minutter ved 180 grader C (sjekk med en tannpirker at den ikke er rå) Avkjøl fullstendig og del bunnen i to.

Smør bringebærsyltetøy (ca. 200 g) på begge halvdelene (de sidene som vender inn mot midten)

Lag til en pakke sjokolademousse med daim som anvist på pakken og fyll kaken med dette. Sett i kjøleskap i minimum en time.

Til glasuren koker du opp 1 dl kremfløte med 2 ss sirup, tar det av platen og rører inn 100 gram lys eller mørk kokesjokolade. Glasuren må avkjøles fullstendig før den smøres på kaka slik at den ikke renner av. For en hardere glasur kan du eventuelt kutte ut sirupen. NB! Denne glasuren er fantastisk!

Pynt kaka etter ønske!



Bloggen min renner visst over med det hjertet er fullt av... Mon tro om han kommer til å like sjokoladekake?

No comments:

Post a Comment

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, da blir jeg glad :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...