Translate

Monday, August 2, 2010

Teutorial: hvordan montere strikkegenser

(Nok et pauseinnlegg fra meg -nå har vi flyttet og begynt å komme skikkelig i stand, men har ikke lokalisert opplastingskabelen til kameraet enda. Bilder kommer snart :)) 

Dette var et stort hodebry for meg før jeg forsøkte å gjøre det første gang, hovedsakelig fordi beskrivelsen i oppskriften var noe mangelfull/komplisert og fordi man ofte har et behov for å se hvordan det gjøres. Jeg bestemte meg derfor for å lage en liten teutorial for  beskrive hvordan jeg har gjort det med vellykket resultat slik at noen andre kanskje kan spares for hodebry:) Objektet for montering er for øvrig en mariusgenser jeg strikket i barselgave til mitt vesle tantebarn.

Marker først med en kontrastfarget tråd hvor sidelinjen på bolen går (hvor armen skal sitte)- Det er her det skal klippes etterhvert! 



Mål deretter ved hjelp av armen  hvor langt du skal klippe for at åpningen skal passe til armen. Marker punktet.



Sy deretter en tett rettsøm på hver side av den kontrastfargede tråden. Hold avstanden sømmene imellom slik at du har mulighet til å klippe imellom.



Husk å sy en søm på tvers også, under punktet du markerte ved hjelp av armen. Sørg for at alle tre sømmene overlapper hverandre slik at du unngår katastrofe!



Klipp opp mellom sømmene. Vær forsiktig så du ikke klipper i sømmene du har sydd!



Deretter kaster du sårkantene ved hjelp av sikksakksøm. Dette kan også gjøres for hånd selvfølgelig!



Da ser det ca. slik ut. Det kosmetiske er ikke viktig i dette trinnet.



Så er det tid for å sy igjen skuldersømmene. Vær obs på hva som står i oppskriften mhp hvor vid halsåpningen skal være. Bruk tette, jevne sting.



Sånn...



Så er det klart for å montere fast armene! De fleste oppskrifter involverer et ekstra belegg som vendes over sårkantene slik at denne sømmen ikke blir synlig. Det skal ikke festes enda, men armen skal syes fast der hvor belegget begynner.



Men... Tenk på at regelmessigheten av sømmen vil bli synlig på framsiden. Her ser du at den ikke har vært helt regelmessig...



Derfor kan det være en stor fordel å bruke maskin også i dette trinnet :)



Dette gir et MYE jevnere resultat, i allefall for min del :) Jeg har ikke nok tålmodighet til fiklearbeide tror jeg!



Til slutt syr du fast det innvendige belegget med kastesting slik at sårkantene skjules.



...og tataaa! Ikke lenger noe prosjekt som volder hodebry :)



Dette var barselsgaven til mitt vakre tantebarn, Majka. Genseren er str. ett år, så snart skal nok den til pers:) Forøvrig er mariusdress i str. 1,5 år nå på pinnene til lillegutt.

7 comments:

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg, da blir jeg glad :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...